Odmítání jídla nebo nechuť dítěte jíst, dokáže maminky občas pořádně vylekat. Je totiž pravda, že nechutenství může být signálem onemocnění či nějakých začínajících problémů. Je třeba však vědět, že nechuť do jídla se může objevit i u celkem zdravých dětí. Důvodem je většinou nesprávně vyvážená strava, anebo chybné stravovací návyky.

Mnohé tyto chyby mají přitom původ už v raném dětství a mohou být i následkem nesprávné výchovy. Pečlivé maminky se například mylně domnívají, že oproti kojeneckému věku jejich batolata najednou málo přibírají na váze, a proto jim začínají stravu přilepšovat. Na svačinu jim místo ovoce dají míchaná vajíčka, o dvě hodiny později plnotučný jogurt a za chvíli je nutí jíst oběd. Není divu, že se drobečkovi potom nechce vůbec obědvat.

Velký problém s jídlem může nastat i v období, kdy se dítě začne teprve přikrmovat. Mnohá batolata po mateřském mléku odmítají jíst cokoliv jiného, popřípadě přijímají jen některé potraviny. Tehdy je třeba vydržet a být trpělivý. U větších dětí může být ale důvodem k nechutenství i stresující, nevyrovnané prostředí, ve kterém žijí. Právě na toto je nutné zaměřit svou pozornost, když dítě trpí nechutenstvím dlouhodobě. Pokud máme podezření, že jádro problému je právě v psychice, není na škodu přijmout pomoc psychologa.

Svého drobečka však ke slabému stravování můžete dohnat i vy, pokud nedbáte na jeho životosprávu. Kamenem úrazu jsou například slazené nápoje, sycené i nesycené, které děti tak milují a které i rodiče často používají, například jako odměnu za to, že dítě poslouchá. Bohužel si však neuvědomují, že v 1 dcl slazeného nápoje se skrývají 2 – 3 kostky cukru.
„Různé koly, ledové čaje a slazené vody neobsahují téměř žádné živiny ani vitamíny. Mají jen hodně barvících a konzervačních látek („éček“), umělé aroma a množství prázdných kalorií, které navíc v kombinaci s bublinkami přivodí falešný pocit sytosti. Dítě potom úplně přirozeně nemá hlad a odmítá jíst. Sladké nápoje navíc ani neuhasí žízeň, jen dodají rychlou cukernou energii. Nemůžete potom čekat od dítěte, které vypilo před obědem kalorickou bombu v podobě slazeného nápoje nebo džusu, že poslušně sní, co před něho postavíte a tiše půjde spát. Cukry, které vypilo, mu to nedovolí. Když ho však nutíte, bude vzdorovat a často může být i agresivní, protože neví, co s nahromaděnou energií. Toto se v nejhorším případě zopakuje několikrát a dítě si vytvoří stereotyp, tedy návyk chování.“ říká MUDr. Kateřina Konopásková, dětská lékařka.


Až 75% rodičů nechá dítě, aby si vybralo své pití samo – no a to neomylně sáhne po něčem barevném a sladkém. Sycené limonády si podle průzkumů pravidelně dopřeje téměř ¼ dětí. Přitom nejpřirozenějším nápojem, a tedy i nejvhodnějším nápojem (nejen) pro dětský organismus je neochucená voda. Nezpůsobuje dětem zubní kaz, nevede k dětské obezitě či cukrovce a nemusíme se ani bát, že po ní dítě nesní oběd.
Nejvhodnější je zvolit si kojeneckou vodu přizpůsobenou dětskému organismu, který se vyvíjí a je citlivější na příjem různých cizích látek. Oblíbenou se stává kojenecká voda Lucka. Maminky ji preferují hlavně pro snížený obsah minerálů a dusičnanů, na druhé straně má dostatečně zastoupeny důležité minerály, jako vápník a hořčík. Vápník pomáhá při zdravém vývoji zubů a kostí, hořčík působí příznivě na nervovou soustavu. Lucka tedy nejen pomáhá dodržovat pitný režim, ale dodává dětskému tělíčku i látky, které potřebuje.
Mnohé maminky však bojují s tím, že dětem voda nechutná. Nejlepší proto je, co nejdéle je v dětství od slazených vod chránit, zbytečně jim nepřidávat cukr do čajů apod. Čím později se dítě setká se slazenými nápoji, tím lépe. Nebude tak zvyklé na atraktivní sladké chutě nápojů a chuť vody se mu bude zdát přirozená. I když dítě vodu odmítá, je vhodné připravit mu čerstvé ovocné nebo zeleninové šťávy, nebo podávat 100% džusy. Nejlépe je ředit kojeneckou vodou minimálně v poměru 1:1 (u menších dětí dokonce v poměru 3 díly vody a 1 díl šťávy). Nezapomínejte, že dítě by mělo mít pravidelný přísun tekutin. Nárazové pití velkého množství vody není zdravé. Nejlépe je podávat dítěti vodu v pravidelných intervalech a s pitným režimem začít hned ráno. Sklenice vody nastartuje metabolické procesy v těle, vzpruží orgány a vyplaví z organismu škodlivé látky. Vhodné je taktéž pít mezi hlavními jídly dne, ale ne bezprostředně před jídlem. Tekutina totiž na chvíli zaplní žaludek a dítě potom nesní tolik, kolik potřebuje.

Foto: guideline