Pestrá a zdravá svačina by měla být součástí dětského jídelníčku dvakrát denně. První z nich navazuje na snídani, kterou by však nikdy neměla nahrazovat, a tvoří 10 – 15 % denního příjmu energie. Druhá pak energeticky pokrývá odpolední sportovní aktivity dítěte a představuje zhruba 10 % denního příjmu energie. Zejména s nástupem dětí do školy se u nich frekvence svačení snižuje, či jsou konzumovány potraviny nevhodné. To však s sebou nese riziko rozvoje obezity či nadváhy již u dětí mladšího školního věku, která trápí již 20 % z nich.

Dětské svačiny by měly především být zdravé a energeticky vyvážené. „Dětskému organismu totiž na jednu stranu umožňují doplnit energii, na druhou však také podporují jeho pozornost a mají kladný vliv na učení,“ vysvětluje pediatrička MUDr. Dana Nedělková a dodává: „Snížená konzumace svačin je často způsobena špatným načasováním aktivit. Během dopoledních přestávek děti často upřednostňují hru se spolužáky, musí stihnout toaletu apod. Odpoledne pak navazují sportovními aktivitami, svačinu proto často nestíhají dojíst.“

Svačina (nejen) do školy

Základem správné školní svačiny je pečivo doplněné zeleninou. V dětské svačině má mít své místo i ovoce. Jako dopolední svačina je vhodný např. tmavý chléb namazaný vrstvou pomazánky z tvarohu s plátkem šunky nebo sýra a nakrájenou zeleninou. Pro odpolední svačinu jsou vhodné jogurty bez přidaných sladkostí, mléčné nápoje nebo müsli tyčinky, k tomu jablko nebo pomeranč. „Důležité je také nezapomínat na pitný režim. Dítě by mělo denně vypít 1,5 až 2 litry tekutin,“ zdůrazňuje pediatr, MUDr. Zlatko Marinov.

Nevhodné svačiny pro děti

Při přípravě (školních) svačin by se měli rodiče vyvarovat především:

* Výrobkům, jež obsahují volné nasycené tuky (např. máslo, sádlo).

* Výrobkům, jež obsahují skryté nasycené tuky:

* Uzenářským výrobkům (např. salámy, paštika).

* Tučnému pečivu (např. buchty, koláče, plněné croissanty).

* Pokrmům typu „fast food“ (např. párek v rohlíku, hamburger, pizza).

* Sladkostem, sladkým minerálkám a limonádám.

Jak připravit zdravou a zábavnou svačinu

Společně

Děti dávají přednost jídlu, na jehož přípravě se podílely. „Proto rodičům doporučuji společnou přípravu dopolední i odpolední svačiny. Vytvoří si tak příjemný rituál, u kterého si mohou o jídle povídat. Dozví se tak, co dítěti chutná a jaké svačiny naopak odmítá,“ vysvětluje MUDr. Marinov.

Trendově

Pořízení barevné svačinové krabičky představuje recept, jak přilákat pozornost dítěte. Pokud se mu líbí, svačí raději a pravidelně. Designová a lehká láhev na pití pak školáka odnaučí kupovat si sladké limonády. Ideální je naplnit ji čistou vodou a vyhnout se džusům a perlivým nápojům.

Kreativně

U dětí platí dvojnásob, že jedí očima. Tři barevné varianty papriky je zaujmou více, než stejné množství zelené. Také krájení zeleniny a ovoce na malé kousky je dobrým nápadem. Dětem se lépe kouše a více jí sní. Pokud svačina dítě zaujme, nezůstane v krabičce. Právě naopak, bude se těšit na další.

Tipy odborníků na zdravou dětskou svačinu

* 1 bílý jogurt, 100 g hroznového vína (lze použít jakýkoliv druh ovoce).

* Jablko se sýrem Cottage.

* 1 müsli tyčinka s 1 polotučným jogurtem, mandarinka.

* 250 ml jogurtového nápoje, tmavý rohlík s kolečkem okurky.

Knuspi chléb se sýrem a rajčetem (3 plátky Knuspi chleba, tavený sýr nebo žervé, 1 rajče).

* Křehký chléb s bylinkovým sýrem (křehký chléb, Lučina smíchaná s bylinkami dle vlastní chuti) s proužky papriky.

* Celozrnná bageta s mozzarellou a rajčetem (celozrnná bageta, margarín, rajče a ledový salát).

* Tmavá bageta s tuňákem (tmavá bageta, Lučina, tuňák, ledový salát).