Také máte pocit, že kam se podíváte, všude samá „těhulka“? Není to jen zdání. Konec jara a začátek léta jsou stabilně nejoblíbenější měsíce pro začátek nového života – inspirace v okolní přírodě se nedá přehlédnout: všechno raší, pučí, kvete a vyvádí mladé. Vypouklá bříška se navíc konečně zbavila maskování ve formě teplých kabátů a vykukují na svět.

morguefile

Těm, které patří mezi šťastné nastávající maminky (nebo se na tuto etapu zatím jen chystají), přijde určitě vhod Medicon Abeceda tipů, jak si těhotenství zpříjemnit. Každá žena je neopakovatelná bytost a při čem jedna slastně vrní, druhá může mít husí kůži. Není potřeba brát tuto abecedu jako kánon ale spíše jako sbírku nápadů.

AUTOMOBIL: Auto může být v těhotenství vítanou alternativou přeplněné městské dopravy. Pozor ale na správné umístění bezpečnostního pásu. Ten by měl vést mezi prsy nad bříškem a spodní popruh zase co nejhlouběji pod ním. Pomoci si můžete obyčejným kolíčkem na prádlo. Delší trasy si rozdělte na etapy a nezapomínejte občas zastavit a bříško „protáhnout“.

BABIČKY: Stávající i nastávající babičky Vám během těhotenství mohou být velkou oporou. Pokud projevíte zájem, budou Vám hodiny a hodiny nadšeně líčit, jaké to bylo „za jejich časů“, zasypou Vás spoustou užitečných rad a navíc Vás budou příjemně rozmazlovat. Nechte se.

CVIČENÍ: Pokud Vám to zdravotní i psychický stav dovolí, můžete cvičit i během těhotenství, samozřejmě s ohledem na bezpečnost miminka. Poraďte se s gynekologem, které sportovní aktivity jsou vhodné. U některých (např. rychlá chůze) můžete vydržet až do porodu.

DOVOLENÁ: Nenechte se zmást zavádějícím názvem, mateřská dovolená je pěkný zápřah. Proč si tedy zasloužené volno neužít ještě před porodem? Dopřejte si relaxaci podle svého gusta, nalaďte se na novou vlnu, vyčistěte si hlavu, připravte se psychicky na novou roli, která Vás v životě čeká.

EMOCE: Nenechte si od okolí vnutit, že jako nastávající maminka máte mít neustále pusu od ucha k uchu. V těhotenství jsou emoce vypjaté a k pláči je blízko. Můžete být přecitlivělá, nervózní, protivná i hysterická. Rozhodně si to nevyčítejte a nesnažte se city v sobě dusit. Řekněte o nich druhým, pochopí to.

FILMY: Citlivost roste společně s bříškem. Konečně tedy můžete mít při výběru filmů nad partnerem navrch. Místo hororů a akčních stříleček (nečekané hlasité zvuky navíc miminko v pozdější fázi těhotenství lekají) se konečně dosyta vynadíváte na romantické komedie, zábavné seriály a kreslené filmy pro děti.

GRAVIDJÓGA: Cvičení plně uzpůsobené možnostem a potřebám budoucích maminek. Příjemně protáhne, posílí klíčové partie, naučí správně dýchat a navíc navodí pocit rovnováhy. Pod odborným vedením lze praktikovat až do porodu, plynule pak můžete navázat ihned po šestinedělí.

HUDBA: Hudba provází lidstvo odnepaměti a má prokazatelně blahodárné účinky na psychiku. Miminko v bříšku má kompletně vyvinutý sluch již ve 20. týdnu. Můžete spolu poslouchat hudbu pro rozveselení i pro uklidnění, zpívat si spolu či hrát na hudební nástroje. Pokud ale máte zrovna období potřeby klidu a ticha, nenuťte se.

INTERNET: Nemáte si s kým o radostech a strastech těhotenství popovídat? Nevíte si s něčím rady? Chtěla byste se podělit o své zážitky nebo načerpat inspiraci od jiných? Na internetu najdete tisíce maminek, které řeší podobné otázky. Připojte se, z elektronického přátelství může vzniknout kamarádství i mimo internet.

JÍDLO: Strava v těhotenství by se neměla od té běžné zásadně lišit: měla by být pravidelná, pestrá, vyvážená a odpovídající vzrůstajícím energetickým výdejům. Nic nového pod sluncem. Co by to ale bylo za těhotenské chutě, kdybyste si čas od času nemohla dopřát malé úlety? Lepší výmluvu než rostoucí bříško si nelze přát.

KOFEIN: Jistě, velké množství kávy neprospěje nikomu, těhotným zejména. Na druhou stranu, trápit se devět měsíců chutí na zakázané ovoce také není ideální. Pokud snesete bezkofeinové kreace kavárenských řetězců, príma. A pokud ne, malé latté jednou za čas neuškodí.

LÁSKA: Některé maminky zažívají pocity intenzivní lásky k ještě nenarozenému dítěti, jiné se trápí pochybnostmi. Pokud patříte do druhé kategorie, nevyčítejte si a nenuťte se. Pokud se nezmítáte vyloženě nenávistnými pocity (a v tom případě si o nich promluvte s odborníky), dítěti tím nijak neškodíte. Až bude miminko na světě, zamilujete si ho, uvidíte.

MASÁŽE: Samozřejmě nemluvíme o masáži, kdy Vás svalnatý borec drtí jako oříšky. Masáže pro těhotné jsou úžasně příjemný způsob, jak se zbavit všech těch malých nepříjemností požehnaného stavu: strnulé šíje, bolavých zad či nateklých nohou. Probíhají formou jemného hlazení a provádět by je měl certifikovaný odborník.

NÁKUPY: I když výbavičku pro svého drobečka zdědíte po kamarádkách a příbuzných, dopřejte si pár návštěv v dětských odděleních. Užasnete, kolik znamenitých pomůcek je k mání a budete se rozplývat nad krásou oblečků. Peněženka už asi méně, ale proč si neudělat radost, vždyť čekat miminko je tak krásné.

OTEC: Vstup do role otce je stejně přelomový a obtížný jako ten do role matky, nepodceňujte obavy a pocity svého partnera. Bude těhotenství prožívat jinak než vy, ale stejně hodnotně, proto se nebojte jej zapojit a vše sdílet. Navíc vám bude oporou, ochranitelem, pomocníkem a přítelem na cestě k rodičovství.

PLAVÁNÍ: Bezpečně protáhne svaly, uvolní kostru a procvičí dech, aniž byste namáhaly klouby. Ve společnosti dalších maminek se navíc nemusíte bát, že budete muset uhýbat šíleným závodníkům či rozjíveným dětem skákajícím ze skokánku. A ještě získáte představu o tom, jaké je to vznášet se v bříšku.

RODINA: Přestáváte být pár, stáváte se rodiči. Žádný učený z nebe nespadl a rodič už vůbec ne. Nechtějte být dokonalou rodinou, ušetříte si zklamání. Raději se snažte sžít se s rolí rodičů již nyní. Miminko je vyvrcholením vaší lásky, povídejte si o něm, těšte se na něj a připravujte se společně na jeho příchod.

SPÁNEK: Těhotenství klade na tělo ženy zvýšené nároky. Dopřejte si tedy dostatek spánku a relaxace, abyste se zbytečně nevysilovala. Říká se sice, že dopředu nic nenaspíte, ale odpočatá maminka má přeci jen lepší startovní pozici než vyčerpaná troska. Pokud ale osvědčené rady na usnutí nezabírají, netrapte se. Spěte, když máte chuť.

TANEC: Takzvaný tanec rodiček pomáhá nejen udržovat tělo v kondici, ale také navázat intimní vztah s ještě nenarozeným dítětem. Taneční pohyby vycházejí z pánve, čímž ideálně připravují na přirozený porod. Ladné pohyby hodné Bohyně plodnosti Vám navíc usnadní přijmout své měnící se tělo. Určitě stojí za vyzkoušení.

ÚNAVA: Pro ženy bývá někdy těžké přijmout fakt, že náhle nezvládají tolik, co dřív a musejí žádat o pomoc druhé. Zapamatujte si: máte nárok být unavená a máte povinnost únavu respektovat (pozor, neplatí pro lenost!). Stvořit za 9 měsíců malého človíčka je fuška, neztěžujte to svému tělu víc, než musíte.

VITAMÍNY: Pokud jíte zdravě a vyváženě, pokryje vaše vitamínové nároky běžná těhotenská strava. Pro klid v duši však můžete během těhotenství používat vhodné doplňky stravy (např. železo kvůli chudokrevnosti). Vždy se poraďte se svým gynekologem a v lékárně si nechte podrobně vysvětlit přínosy i rizika každého přípravku.

ZAČÁTEK ŽIVOTA: To malé stvoření, které ve Vás roste, vám obrátí život vzhůru nohama. Díky němu vstupujete do nové fáze bytí: stanete se matkou. Možná se trochu bojíte, možná vám je to trochu líto, možná si nejste úplně jistá. Nemějte z těchto pocitů strach, k těhotenství patří. Až budete děťátko držet v náručí, poznáte, že je to ten nejkrásnější dar, jaký může žena dostat. Gratulujeme, maminko!

SLOVO ODBORNÍKA:

MUDr. Sabina Březinová, gynekologie, Medicon Poliklinika Budějovická

V současné době se pro těhotenství rozhoduje stále více žen po třicátém, ale i po čtyřicátém roce věku. S tím je spojeno větší riziko narození dítěte s Downovým syndromem. Rozdíl pravděpodobnosti porodu dítěte s touto poruchou je u čtyřicetileté matky 15x vyšší než u dvacetileté. Abychom předešli této situaci, jsou všechny těhotné, zvláště pak starší ženy, v průběhu těhotenství vyšetřovány. Co se skrývá za označením Downova syndromu neboli trizomie 21. chromosomu? Za normálních okolností obsahují naše tělní buňky třiadvacet párů chromozomů: polovina pochází od matky, polovina od otce. V případě osob s Downovým syndromem je tomu jinak, jejich genetický materiál je odlišný: každá buňka obsahuje o jeden chromozom navíc, tj. celkem sedmačtyřicet chromozomů: dvaadvacet párů a jednu trojici. Za vrozenou poruchou stojí jednadvacátý chromozom, (tzv. trizomie 21. chromozomu). Proč k výše uvedenému členění buňky dochází, není dosud jednoznačně známo. Velký podíl na této genetické poruše má rozhodně věk rodičů, zvláště u žen po pětatřicátém roku a mužů starších padesáti let. Spolehlivý způsob diagnostiky Downova syndromu u plodu je pomocí amniocentézy (odběru plodové vody) nebo biopsie choria (odběru vzorku placenty). Nevýhodou těchto diagnostik je možnost ztráty i zcela normálního těhotenství. Riziko potratu je 1% – tedy 1 ze 100. V závislosti na výši rizika výskytu Downova syndromu se lze rozhodnout pro tato invazivní vyšetření. Toto riziko se stanoví podle výsledku matematického výpočtu z výsledků biochemického vyšetření krve matky, ultrazvukového vyšetření plodu a věku matky.

Foto: morguefile.com