Každý rodič přemýšlí nad tím, čím jednou jeho malý poklad bude a chce mu samozřejmě dát to nejlepší, aby jeho start v životě byl později o to jednodušší. Díky tomu, že žijeme ve světě, kde vycestovat do zahraničí není žádný problém, časem ho napadne i otázka „Kdy je dobré začít s výukou cizího jazyka?“ Na to jsme se zeptali Vitalin Maydich, ředitelky jazykové školy Keytone.

Čím dříve, tím lépe

Dnešní svět jde dopředu neuvěřitelnou rychlostí. Zvyky, které jsme ještě nedávno považovali za nemožné, se dnes ukazují jako velice efektivní. To platí i pro výuku cizích jazyků. Podle Maydich mezi rodiči stále existuje názor, že dítě, jenž neumí ještě ani mateřštinu, nemá cenu učit cizí jazyk. A to je podle ní špatně! Rodiče si neuvědomují, že dítě je nejvnímavější v raném věku, kdy zkoumá a poznává svět. Proto je s nimi dobré pracovat už od malička.

I anglická ukolébavka má smysl

Rozhodně nepřistupujte k cizímu jazyku jako k povinnosti. Je lepší začít po malých krůčcích. Například pouštěním anglických ukolébavek ležícímu miminku, mu v mozku vytváříme prostor pro budoucí slovní zásobu. Občas přidejte nějakou jednoduchou říkanku a v batolecím věku už třeba i krátká videa. „Prostě nikdy není brzy,“ říká Maydich věnující se výuce cizích jazyků věnuje už 15 let. Podle jejich zkušeností je už rok a půl staré dítě schopné komunikovat s lektorem. Toho však nevnímá jako lektora, ale jako další poznávání okolního světa. „Největší úspěchy zaznamenáváme právě s dětmi, které k nám do školy rodiče dovedli už ve velice brzkém věku cca rok a půl,“ doplnila.

Dvě mateřštiny? Proč ne?!

Do šesti až sedmi let děti jazyk prakticky vůbec nerozlišují. Bilingvní dítě začne větu v jednom jazyce a končí v druhé – to není vůbec špatně. Až okolo šestého roku začne samo přepínat podle toho, s kým mluví. Můžeme se potkat s názorem, že pokud s výukou cizího jazyku začneme brzy, omezíme tím slovní zásobu jeho mateřštiny. „S tím se potkávám často a snažím se ho vysvětlit takto. Malé děti přijímají vědomosti jako houba. Návyky obdržené v raném věku se projeví až v pozdějším období. Možná se ze začátku může zdát, že mají s češtinou problémy. Po nějaké době k nám však rodiče chodí s tím, že se jejich děti najednou plynule rozmluvily. Jak anglicky, tak česky – mají dvě mateřštiny a to je skvělé,“ řekla Maydich, ředitelka jazykové školy Keytone.