Těhotenství je skutečně krásným obdobím. Nejen, že se ve vás vyvíjí nový život a připravujete se na novou kapitolu života, ale už v průběhu něj dokážete ovlivňovat zdraví svého děťátka. I když některé ženy často trápí různé nepříjemnost, jako jsou otoky, ranní nevolnosti či problémy s pletí, voňavý uzlíček po devíti měsících, který si vezmete domů z porodnice, určitě stojí za to. Během těhotenství a kojení je velmi důležité se zdravě stravovat a dodržovat pravidelný pitný režim.

Proč je voda tak důležitá?

Vyšší přísun tekutin vyžadujeme v momentě, kdy je teplo, jsme nemocní nebo sportujeme. Naše tělo je z větší části tvořeno vodou, která se z něj dostává vylučováním, pocením a dýcháním, a to nejen během sportovní aktivity, ale i v chladnějším počasí. Proto je důležité doplňovat tělu vodu nonstop. Obzvlášť to platí, když nosíte pod srdcem nový život. Zvláštní pozor by si měly dávat ženy s nízkým tlakem, kterým může během těhotenství ještě klesnout. Přísný pravidelný pitný režim by měly dodržovat i kojící matky.

Vody se bát nemusíte

Časté močení nebo problém s inkontinencí jsou během těhotenství či kojení běžné. Z toho důvodu se ženy bojí pít větší množství tekutin. Nedostatek vody může způsobovat zdravotní problémy, jako jsou zácpa, nadýmání, záněty močového měchýře, hemoroidy, podráždění, únavu, bolesti hlavy či problém činnosti jater a ledvin. Ubližujete tak nejen sobě, ale i děťátku. Voda mu totiž dopravuje do tělíčka živiny, které jsou důležité pro jeho zdravý růst. Dehydratace může způsobit kontrakce a předčasný porod. Ženám se s ní spojuje i zadržování vody v těle a otoky. Myslí si, že vznikají kvůli velkému příjmu tekutin. Pravdou je, že pokud pijeme dostatečné množství tekutin, tělo si nemusí vytvářet rezervy a vodu v sobě zadržovat.

Kolik a čeho vypít?

Odborníci tvrdí, že denní příjem tekutin těhotné ženy by neměl klesnout pod 1,8 l denně. Ideální průměr je 2,5 l včetně tekutin z jídla. Pokud kojíte, měly by to být až 3 l, protože velká část tekutin jde do mateřského mléka. Jejich nedostatek může snížit tvorbu mateřského mléka. Vyhnout byste se měly přeslazeným nápojům, které obsahují velké množství chemikálií. Bublinkové nápoje zase mohou způsobit překyselení organismu, nadýmání a zhoršovat nevolnost. Vyhýbejte se nápojům s obsahem alkoholu, kofeinu, teinu, chinínu a některým bylinkovým čajům. Sáhněte raději po ovocných džusech, zeleninových šťávách, ovocných a povolených bylinkových čajích.

Ideální je, pokud pijete čistou pramenitou vodu. S pitím minerálek si však dejte pozor! Vyšší mineralizace může negativně ovlivnit krevní tlak a zatížit funkční ledvin. Nadměrné množství soli v minerálce může způsobit zadržování vody v těle a otoky. Omezte je a raději vody střídejte. Přehánět byste to neměly ani s černým a zeleným čajem či kolovými nápoji. Důležité je doplňovat tekutiny postupně během celého dne a nepít vodu jen tehdy, když pociťujete žízeň.

Jak se donutit pít?

Každý den si postavte lahev pramenité vody doslova na oči. Uvidíte, jak rychle vám bude voda ubývat, když jí budete mít neustále před sebou. Pravidelnému pitnému režimu nepoděkuje jen vaše tělo a dítě, ale také pokožka, která bude na pohled jemnější a čistší. Tak, květinky, už se jen zalévejte a čekejte na voňavé děťátko!