Málokdy se o svou imunitu a zdraví strachujeme tolik jako v čase zimních plískanic a řádících chřipkových epidemií. V těchto měsících se dramaticky zvyšuje nemocnost dětí i dospělých a čekárny u lékaře jsou plné kýchajících lidí se skleněným pohledem a krůpějemi potu na čele. Jak zařídit, aby vás zimní slota neupoutala na lůžko?

Existuje mnoho účinných způsobů, jak přirozeně posílit imunitu, která funguje jako osobní armáda, zuby nehty bránící naše zdraví. Imunitní procesy jsou dokonale funkční a propojený celek, který má nesnadný úkol – ochránit vaše zdraví. Dojde-li k jejich narušení či oslabení, nemohou tento úkol spolehlivě plnit, a my tak podléháme nejrůznějším nemocem, od banálního nachlazení přes alergie a kožní problémy až k závažným chorobám, jako je rakovina. Platí, že nejlepší obranou je vždy prevence. Obzvláště v chladných měsících, kdy je celková únava organismu největší a nápor bacilů sílí.

Jak si poradit s oslabenou imunitou?

Při prudkých výkyvech počasí je tělo výrazně oslabené. Cítíme se unaveni, organismus je náchylnější a hrozí nám onemocnění dýchacích cest. Oslabenou imunitu mívají především děti, jejichž imunitní systém ještě není plně rozvinut, a senioři, u kterých je imunita naopak do jisté míry opotřebována. Týká se to ale doslova každého z nás. Co tedy dělat pro posílení obranyschopnosti našeho organismu?

Jezte zeleninu

Zelenina by měla v jídelníčku vést nad ovocem 2 : 1. Vitaminy a další prospěšné látky jsou v ní v nejvyšší bio dostupnosti (tj. pro lidské tělo optimálně vstřebatelné). Vhodné, a navíc levné jsou sezonní tuzemské druhyJako prevence: zelí, kapusta, mrkev, celer, křen. Při nachlazení: cibule, česnek, černá ředkev.

Užívejte bylinky

Pro posílení imunity a pro zmírnění příznaků u nachlazení a jiných viróz se s úspěchem využívají bylinky. Jsou účinné jak ve formě čaje, tak jako přídavek do horké koupele. V domácí „bylinkové lékárničce“ by neměla chybět třapatka nachová (Echinacea), jíž se přezdívá „královna prevence“. Dále pak sušené květy černého bezu, lípy, hluchavky, heřmánku, mateřídoušky, meduňky a máty.

Doplňujte hořčík

Dodává energii, posiluje psychiku, chrání srdce, zvyšuje imunitu. Hodně je ho v luštěninách, listové zelenině, banánech, oříškách, hořké čokoládě. Nejlépe ho tělo vstřebá v minerálce, nejbohatším zdrojem je minerální voda Magnesia.

Duševní pohoda

Imunitu významně oslabuje také psychické napětí a stres. Duševní hygiena patří mezi důležité a nedílné aspekty životosprávy. Cíleně si budujte životní nadhled, obklopujte se pozitivními lidmi a nikdy neztrácejte úsměv na rtech. Pamatujte, že negativní myšlenky vytvářejí negativní náladu a tou přímo ovlivňujeme i naše okolí, které nám negativní vlny vrací zpět. Nepodceňujte ani sílu kvalitního spánku. Zmůže opravdu hodně. Během něj se tělo i mysl zvládne zregenerovat a o to lépe budete čelit výzvám nového dne. I když je venku sychravo a deštivo, není důvod sedět znuděně doma.  Pozvěte si návštěvu, jděte do kina, na večeři, do sauny, do divadla, vyrazte na wellness víkend. Zkrátka dělejte vše, na co nebyl v létě čas.