Při pečení s malými pomocníky je nejdůležitější si uvědomit, že by měly dostávat jen takové úkoly, na které ve svém věku stačí.

Předškoláci mohou začít přebíráním – sušené ovoce, hrozinky, mandle nebo oříšky jim budou určitě chutnat, jen by jich neměli sníst příliš. Menší školáci už mohou vykrajovat, tvořit s barevnými polevami, slepovat či posypávat, ti nejstarší pak snadno zvládnou pracovat i samostatně, stačí jen menší dozor.

Ať už máte děti malé nebo odrostlejší, společné pečení je výtečný nápad. Nové dovednosti se hodí vždycky a na zábavné chvíle v kuchyni bude dítě i vy vzpomínat celý život.

Zkuste letošní Vánoce prožít zdravěji než ty předchozí. Stačí, když malinko pozměníte suroviny na jednotlivé druhy cukroví tak, jak doporučují odborníci na výživu.

Cukr nahraďte medem či ovocnými sirupy

Klasickou surovinou pro pečení je cukr. Jelikož neobsahuje žádné pro tělo nezbytné látky – v podstatě se jedná o prázdné kalorie – je dobré ho nahradit. Například med, kterým můžeme cukr ve většině receptů bez problémů nahradit, je bohatý na minerální látky, vitamíny (B1, B2, niacin) a enzymy. Obsahuje také látky mající příznivý vliv na hojivost ran a ničení bakterií (např. inhibitin).

Kromě medu můžeme ke slazení použít domácí ovocné sirupy nebo sirup javorový. Zajímavou možností je také melasa nebo nebělený cukr, protože obsahují původní minerální látky, vitamíny a přírodní enzymy. Během výroby však nebělený cukr neprochází tepelnou úpravou a mohou se v něm proto vyskytovat mikroorganizmy nebo zbytky zemědělské produkce (hnojiva, pesticidy apod.).

Upřednostňujte žitnou nebo bezlepkovou mouku

Součástí většiny receptů na cukroví je hladká pšeničná mouka, do zákusků, dortů a buchet se často přidává polohrubá. Stejně dobře však poslouží i mouka žitná, která je bohatší na minerální látky, vitamíny a vlákninu.

V dnešní době je však stále častější alergie na lepek, který je bohužel obsažen jak v žitné, tak pšeničné mouce. Bezlepková, a přitom velmi dobrá varianta pro pečení, je mouka kukuřičná nebo amarantová – obě chutnají velmi dobře a jsou vhodné i při bezlepkové dietě.

Přidávejte do cukroví ovesné vločky a otruby

Méně obvyklou avšak zdraví prospěšnou přísadou jsou otruby nebo také ovesné vločky. Lze je přidávat do mouky při přípravě sušenek i zákusků. Jejich výhodou je vyšší podíl vlákniny i minerálních látek – běžné pečivo tedy nutričně obohatí.

S vlákninou ale pozor u malých dětí do zhruba deseti let! Jejich střeva totiž nejsou na trávení většího množství vlákniny připravená a mohlo by dojít k trávicím obtížím (bolesti břicha, průjem, zácpa).

Živočišné tuky nahraďte rostlinnými

Bez tuku by snad vánoční pečení cukroví ani nešlo. I tuků je ale na trhu celá řada a je důležité umět mezi nimi vybrat ty správné. Naše babičky používaly zejména máslo a sádlo, dnešní doba přeje spíše kvalitním tukům rostlinným, popřípadě směsím rostlinných a živočišných tuků.

Tuky rostlinného původu mají při pečení v podstatě stejné vlastnosti, ale jejich vliv na zdraví např. srdečně-cévní soustavy je podstatně příznivější, než u tuků živočišných. Obsahují totiž více nenasycené mastné kyseliny a navíc nemají cholesterol. To je v současné době, kdy téměř polovina dětí trpí jeho vysokou hladinu, příznivé.

Vybírejte pouze kvalitní čokolády s vysokým obsahem kakaa

Začátky vaření čokolády jsou přisuzovány Mayům a Aztékům, kteří do ní přidávali vanilku, hořké mandle, pepř či med. Nejdříve se pila jako nápoj, až v polovině 19. století se začaly vyrábět první tabulky, které vznikly jako spojení kakaového prášku, rozpuštěného kakaového másla a cukru.

Pravá čokoláda obsahuje látky, které mají pozitivní vliv na lidskou psychiku (jako fenyletamin nebo teobromin), dále pak malé množství kofeinu, jenž povzbuzuje nervovou soustavu. Čokoláda má také antioxidační účinky. Ale pozor – řeč je pouze o vysoce kvalitní čokoládě s vysokým obsahem kakaa, nikoli o různých levných čokoládových výrobcích!

Nejlepší džemy jsou domácí

Nejlepší džem je domácí, připravený ze surovin, které jsme sami sklidili či koupili – z čerstvého ovoce, bez zbytečných konzervačních nebo zahušťujících přísad. Dobré džemy obsahující více než 2/3 ovoce lze samozřejmě i koupit, je ale důležité se dobře podívat na složení, a také zbytečně nešetřit.

Sušené ovoce obsahuje více cukrů než čerstvé

K tradičnímu pečení patří neodmyslitelně také sušené ovoce, které pečivu dodává vůni a dětem chutná. Sušené plody si zachovávají až 80 procent vitamínů, obsahují celou řadu antioxidantů, minerálních látek a také vlákniny.

Není však vhodné to přehánět s množstvím, protože sušené ovoce obsahuje více cukru než čerstvé. Sušené plody, které koupíme v běžné obchodní síti, by neměly být kandované ani jinak doslazované, je proto potřeba si dobře všímat etiket. Dobrou možností je také si ovoce nasušit doma – buď v sušičce na ovoce nebo v troubě.

Vanilka je nejchutnější z vanilkových tobolek

Vanilka je aromatické koření původem z Mexika, které se používá zejména při přípravě sladkých dobrot, ale také nápojů, a to i v průmyslové výrobě. Jedná se o tobolku (někdy nesprávně označovanou jako lusk) orchidejí rodu vanilovník. Nejdůležitější voňavou a sladkou látkou je ve vanilce vanilin. Protože jsou však vanilkové tobolky u nás velmi drahé, vyrábí se vanilin také synteticky. Takto vyrobený je ale méně aromatický a má ostřejší chuť, proto byl vyvinut jeho derivát ethylvanilin. Nevýhodou ethylvanilinu je vysoká těkavost, což znamená, že se při pečení ztrácí. Z chuťového hlediska je v domácí kuchyni tedy ideální, pokud finance dovolí, použití skutečných vanilkových tobolek – ty je dnes možné koupit v některých supermarketech nebo specializovaných obchodech s kořením, zdravou výživou, popř. na internetu.

Recepty pro inspiraci 🙂

Meruňková pochoutka

Ingredience: 350 g burisonů, 100 g sušených meruněk nakrájených nadrobno, 100 g vlašských ořechů nasekaných nadrobno, 50 g rostlinného tuku, 125 g medu, 50 g rozinek, 100 g pražených nahoblovaných lískových jader, 100 g čokolády

Čokoládu necháme mírně povolit, poté ji vyšleháme s máslem a medem. Do vyšlehané pěny vmícháme ostatní suroviny a tvarujeme kuličky, které posypeme lískovými jádry a rozinkami. Pečeme při teplotě 180 °C přibližně 10 minut.

Kakaové cookies s ovesnými vločkami

Ingredience: 170 g celozrnné mouky, 80 g hnědého cukru, 120 g kakaového prášku, 1 lžička prášku do pečiva, špetka soli, 1 vejce, 80 g medu, 1 vanilkový lusk, 250 g ovesných vloček, 250 g rostlinného tuku

Vejce s vanilkou a medem dobře promícháme a spojíme s ostatními přísadami. Ze vzniklé hmoty tvarujeme kuličky, které pečeme asi 10 minut při teplotě 180 °C.

Mrkvové sušenky

Ingredience: 180 g jemně nastrouhané mrkve, 250 g rostlinného tuku, 300 g celozrnné mouky, půl sáčku prášku do pečiva, moučkový cukr s vanilkou na obalení

Tuk utřeme s nastrouhanou mrkví, poté vmícháme mouku prosátou s práškem do pečiva. Těsto vyválíme a vykrájíme z něho tvary podle výběru. Pečeme asi 10 minut při teplotě 180 °C. Ještě horké sušenky obalíme v moučkovém cukru.

Linecké slepované ze žitné mouky

Ingredience: 200 g žitné mouky, 100 g rostlinného tuku, 50 g hnědého cukru, 1 žloutek, kůra z poloviny citronu, džem na slepení

Tuk, žloutek, citronovou kůru a cukr utřeme do pěny, poté přidáme mouku. Necháme ztuhnout a vychladnout, poté těsto vyválíme. Vykrajujeme kolečka, která po upečení slepíme džemem. Nakonec pečivo mírně poprášíme cukrem. Pečeme při teplotě 180 °C přibližně 10 minut.