V zimních měsících bychom měli dbát na zvýšený přísun vitamínů. Lisované šťávy jsou ideální pro posílení naší imunity.

Naše tělo se skládá z mnoha prvků, z nichž nejdůležitější jsou kyslík, vápník, sodík, chlór, uhlík, fosfor, hořčík, fluór, vodík, draslík, železo a křemík. Dále pak dusík, síra, jód a mangan. Nejsou-li tyto prvky v našem organizmu ve správné rovnováze, nebo je-li některého prvku nedostatek, naše tělo se dostává do stavu tzv. toxémie, což je vlastně otrava organizmu. Abychom tělo nasytili ve správné míře těmito prvky, je nutné konzumovat v dostatečné míře syrové plody, saláty, zeleninu, ořechy a semena.

Mimo nezbytně nutné prvky pro vyvážení zdravého organizmu potřebuje naše tělo potraviny, které obsahují vitamíny, minerály a hlavně důležité enzymy.

Enzymy v hlavní roli

Enzymy jsou účinné látky obsažené v semenech rostlin, jejich funkcí je udržovat rostlinný růst. Zjednodušeně se dá říct, že kde jsou enzymy, tam je život. V těle se podílí na činnostech nezbytných k udržení života (syntéza a rozklad, vyměšování, detoxikace či tvorba zásob energie). Žádný z živých tvorů by bez těchto malých pomocníků nebyl schopen existence. Mnohé z nich navíc pomáhají budovat a napravovat imunitu, tlumit zánět a předcházet tak vzniku tolik častých autoimunitních poruch.

Musíme však vzít na vědomí, že většina enzymů zaniká při teplotě vyšší než 42 °C. To znamená, že tepelně upravená zelenina a ovoce tak pozbývají svých jedinečných vlastností. Proto je třeba je konzumovat v syrové podobě nebo ve formě šťáv. Obchody nabízí širokou nabídku moštů, sirupů a šťáv, ale většinou obsahují více vody a cukru, než ovocné a zeleninové složky. Nejkvalitnější šťávu si připravíte doma pomocí odšťavňovačů, mixérů nebo speciálních smoothies přístrojů. Výhodou je kromě ceny i dostupnost. Čerstvou porci si můžete dopřát, kdykoliv dostanete chuť.

Co zelenina, to perla

Která zeleninová šťáva je pro lidský organismus nejpřínosnější? Na to samozřejmě nelze jednoduše odpovědět. Každá má svou kvalitu a jedinečné účinky. Připravili jsme pro vás výběr těch nejdůležitějších.

Karotková šťáva

Patří mezi nejoblíbenější a nejčastější nápoje. Je přirozeným prostředkem při léčbě vředů a otoků a zvyšuje odolnost proti infekcím. Zabraňuje onemocnění očí, zánětu krčních mandlí a nosních dutin. Chrání nervový systém a je nedostižným energetickým prostředkem. Karotkovou šťávu lze doporučit i k očistě jater. Jsou-li játra silně znečištěna, pak se může při konzumaci pleť zbarvit dožluta. Není to však způsobeno barvivem karotky. Jedná se pouze o reakci organismu na očistný proces. Karotkovou šťávu lze také vřele doporučit při kožních problémech. Pročistí pleť a zbaví nežádoucího akné. Správně lisovaná karotková šťáva obsahuje velké množství sodíku a draslíku. Dále je bohatá na vitamíny, vápník, hořčík, železo, fosfor, síru, křemík a chlór. Při dlouhotrvající únavě může být problém v tlustém střevě, které je nutno očistit. Nejlepší potravinou je pro tento případ směs karotkové a špenátové šťávy.

Šťáva ze zelí

Výborný čistič organismu je šťáva ze zelí. To nejcennější na zelí je obsah síry, chlóru a jódu. Spojení síry s chlórem je mimořádně účinné pro žaludeční sliznice a sliznice celého zažívacího traktu. Smícháním karotkové a zelné šťávy získáme bohatý zdroj vitamínu C. Zelná šťáva je také výborným pomocníkem při redukci váhy. Jediným nežádoucím účinkem je zvýšená plynatost. To je dáno rozpouštěním odpadních látek ve střevech a vzniku plynů během procesu čištění.

Petrželová šťáva

Jedná se o jednu z nejsilnějších šťáv vůbec. Je důležitá pro látkovou výměnu kyslíku, k udržování funkce nadledvinek a štítné žlázy. Je výbornou výživou pro močový trakt, pomáhá při problémech s ledvinovými a močovými kameny, při zánětech ledvin. Je velmi účinná i při zrakových onemocněních jako je šedý zákal a oční záněty. Jelikož se však jedná o velmi silnou šťávu, doporučuje se konzumace v malém množství. Je vhodné ji užívat v kombinaci s karotkovou nebo celerovou šťávou.

Okurková šťáva

Vynikajícím přírodním léčivem je šťáva z okurky. Nejen že podporuje čištění ledvin, ale svým vysokým obsahem křemíku a síry podporuje růst vlasů a nehtů. To platí především pro směs okurkové, karotkové a špenátové šťávy. Také lze okurkovou šťávu kombinovat se šťávou z hlávkového salátu. Vysoký obsah draslíku pak příznivě působí při potížích s tlakem. Ať už se jedná o nízký, nebo vysoký tlak. Také pomáhá při zánětu dásní a k pročištění pleti.

Česneková šťáva

Je specifická především pro své velmi silné aroma. Ovšem má velmi zajímavé a pozitivní účinky v boji proti parazitům a bakteriím. Vzhledem k hromadění a hnití masové potravy se ve střevech množí bakterie, které lidskému tělu opravdu neprospívají. Česneková šťáva je v tomto boji velmi prospěšná. Pokud vám česnek příliš nevodí, můžete ho nahradit šťávou z cibule nebo pórku. Mají velmi podobné účinky.

Ředkvičková šťáva

Šťáva z ředkviček je vhodná na obnovu zdraví sliznic. Získává se z kořenů ředkviček a listí. Je však sama o sobě dosti silná, a proto se doporučuje konzumace s karotkovou šťávou. Pro velký obsah draslíku, železa a hořčíku se doporučuje při léčbě zahlenění sliznic. Případně je dobré kombinovat její účinky s křenovou šťávou.

Celerová šťáva

Naprosto fenomenální obsah sodíku, hořčíku a železa má celerová šťáva. Mnohé krevní a nervové onemocnění se vysvětluje nadměrnou přítomností anorganických minerálů a soli, které se nám dostávají do těla z potravy. Běžná stolní sůl, kterou kupujeme v obchodě je složena z nerozpustných anorganických prvků. Sůl samozřejmě tělo potřebuje k tvorbě a funkci trávicích šťáv. Bez soli je zažívání prakticky nemožné, ale sůl musí být dokonale rozpustná ve vodě. Celer je sám o sobě bohatý na sůl. Konzumací celerové šťávy dodáme tělu tak potřebnou a dokonale rozpustnou sůl. Sodík v celeru je velmi důležitý pro odstraňování oxidu uhlíku z těla. Kombinací celerové a karotkové šťávy získáme vyváženou směs organických minerálů, které slouží k optimalizaci funkcí tělesných orgánů, které denně zatěžujeme konzumací koncentrované škrobové a cukrové potravy.

Bramborová šťáva

Prakticky neznámá a přesto unikátní pro svoje vlastnosti je šťáva ze syrových brambor. Syrové brambory jsou velmi cenným zdrojem vitamínu C. Vařením se značná část vitamínu zlikviduje. Brambory také obsahují draslík, hořčík, vápník, zinek, fluor a fosfor, měď, železo a to není zdaleka celý výčet užitečných prvků. Tyto žluté plodiny mají pozitivní vliv na stav svalů, kloubů, vlasů, nehtů a kůže. Posilují imunitu, pozitivně ovlivňují srdce a cévy, upravují metabolismus a krvetvorbu. Šťáva ze syrových brambor příznivě ovlivňuje trávení, působí na bolení žaludku a eliminuje pálení žáhy. Můžeme jí použít při zánětech hrtanu, při boji s afty a záněty v ústech. Nápoj působí také antibakteriálně. Čistá bramborová šťáva je bohatá na enzymy, solanin, vitamíny. Příznivě působí na kvalitu vlasů. Stačí nanést na vlasy a po chvíli opláchnout. Nápoj z brambor sám o sobě nemá skoro žádnou chuť a tak ho můžete namíchat s jinými šťávami. Ideální je například mrkvová šťáva. Můžete ho také smíchat s nejrůznějšími bylinkami, jako je například kopřiva nebo šalvěj. Můžete si ho i osladit troškou medu.

Konzumací šťáv bychom však neměli zcela vynechat přijímání celé syrové zeleniny. Vlákniny obsažené v ovoci a zelenině nemají žádné výživné hodnoty, avšak působí na naše střeva jako čisticí metla a podporují trávicí procesy. A mít zdravé tlusté střevo je stejně důležité, jako zdravé srdce.