Narodilo se vám miminko a vy místo toho, abyste si to nádherné období užívala, propadáte vyčerpání a beznaději. Nemůžete spát, nemáte chuť k jídlu a nálady se vám střídají ve zběsilém tempu. Dobrá zpráva je, že v tom nejste sama. Přesně takové pocity totiž zná přibližně každá desátá maminka. Narození miminka by měly doprovázet jen radostné pocity. Poporodní deprese ale nejsou žádnou raritou.

Porod je totiž jedna z nejnáročnějších situací v životě ženy. Tělo už tak zatížené a unavené těhotenstvím, kdy matka většinu živin předávala svému nenarozenému potomkovi, dostává pořádně zabrat. Matka je po porodu proto logicky fyzicky vyčerpaná a navíc v jejím těle nastávají drastické hormonální změny.

Poporodní deprese bývá častá

Následuje kolotoč okolo miminka, kdy si žena i několik dní pořádně neodpočine. Nedostatek spánku a náhlý pocit obrovské zodpovědnosti jsou zásadními faktory, které ke vzniku poporodních depresivních stavů významně přispívají.

Není se tedy co divit, že je poporodní deprese poměrně častou záležitostí. Smutné ale je, že se o ní moc nemluví. Přitom by v mnoha případech stačila malá lékařská pomoc a spousta novopečených matek by si mohla oddychnout. Spokojená maminka je totiž ten největší dar, který můžete svému děťátku do začátku života věnovat.

V souvislosti s těmito poporodními situacemi je třeba rozlišovat tři základní stavy – poporodní blues, poporodní deprese a poporodní psychóza. Každý z nich má totiž svou závažnost a ke každému se přistupuje trochu jinak. Jedno ale mají společné: vyžadují návštěvu lékaře, ať už gynekologa nebo praktického.

Příznaky poporodního blues

Poporodní blues, jinak také baby blues po porodu, je první stupeň, se kterým se můžete setkat. Na rozdíl od klasické poporodní deprese se s ním potýká až polovina všech matek. Mezi jeho projevy patří mimo jiné například častý pláč, přílišná přecitlivělost, pocity smutku, nespavost, nechutenství.

 První příznaky se objevují už třetí den po porodu a postupně se stupňují. Nejhorší stavy poporodního blues maminky zažívají zhruba po týdnu. Pak ale začnou tyto pocity ustupovat a během dalšího týdne by měly vymizet úplně.

Pokud s poporodním blues bojujete, snažte se přijít na jiné myšlenky, věnovat se svým zájmům, prostě si udělat čas sama pro sebe. Zapojte do péče tatínka a vyrazte třeba na nákupy, s kamarádkou do kavárny nebo na oblíbené cvičení. Uvidíte, že to strašně pomůže a jako mávnutím kouzelného proutku se budete cítit o desítky procent lépe.

Máte kamarádku, která je také doma na mateřské dovolené? Skvělé! V tom případě máte parťačku, se kterou můžete tyto aktivity podnikat. A navíc, když se jí svěříte, třeba zjistíte, že si podobnými trably nedávno rovněž prošla. Můžete se navzájem podpořit a sdílet spolu tato trápení.

Nezapomínejte ale ani na partnera. I on si určitě všiml vašich výkyvů nálad a dělá si o vás starosti. Vysvětlete mu, jak se cítíte. On vás pochopí, podpoří vás a bude se vám sám snažit co nejvíc pomoct. Navíc si v praxi ověříte staré rčení, že sdílená bolest je poloviční.

Rozhodně ale není dobré poporodní blues podceňovat a čekat, až samo odezní. Mějte na paměti, že pokud problém zazdíte a nebudete ho řešit, koledujete si o větší malér. Jestliže totiž vaše stavy přetrvávají víc než měsíc nebo se dokonce zhoršují, mluvíme už o poporodní depresi.

Poporodní deprese – stavy smutku a pláče

Až 10 % všech maminek se setká s poporodní depresí. Ta obvykle začíná ve čtvrtém týdnu po porodu a přetrvává přibližně do osmi měsíců. V extrémních případech může trvat třeba rok nebo dokonce několik let. K tomu dojde většinou v případě, že žena nemoc podcení a od začátku ji adekvátně neléčí.

A uznejme, že asi žádná z nás by nechtěla přijít třeba o rok života děťátka kvůli výkyvům nálad a depresím. Nejen proto je potřeba s příznaky udělat krátký proces a co nejrychleji se jich zbavit.

Projevy poporodní deprese jsou velmi podobné jako u baby blues. Stavy beznaděje, smutku, pláče jsou ale často velmi vyhrocené a mohou dokonce vyústit v myšlenky na sebevraždu. Matky s poporodní depresí mnohokrát ani nejsou schopné postarat se sami o sebe, natož o miminko. S tím pak souvisí pocity viny, podrážděnost, přecitlivělost, nechuť cokoli dělat.

Pomoc s poporodní depresí není složitá

Zkušenosti maminek s poporodní depresí se různí. Některé cítí smutek, jiné popisují spíš vztek. Ať tak či tak, často si neuvědomují, že by měly vyhledat odbornou pomoc. Bojí se, stydí se a nechtějí si přiznat, že mají problém, který je potřeba léčit. Je ale důležité si uvědomit, že čím dřív žena začne problém řešit, tím rychleji se zcela uzdraví a bude si moct do sytosti užívat čas trávený nejen s miminkem, ale i s partnerem.

Lehčí případy poporodní deprese dokáže za pomoci léků ošetřit i praktický doktor, ty těžší si musí vzít na starosti psychiatr. Ale pouze ty nejzávažnější případy, kterých je skutečně minimum, vyžadují hospitalizaci na psychiatrickém oddělení.

Stejně jako u poporodního blues je důležité, aby si žena vyhradila čas na sebe. I když má třeba pocit, že být matka je to jediné, na čem teď záleží, je potřeba, aby nezapomínala na své zájmy a potřeby. Hodinka cvičení týdně nebo nerušené sledování zajímavého filmu v kině dokáže s psychikou udělat hotové zázraky.

Poporodní psychóza je vážná věc

Dřív se označovala jako „laktační psychóza“. Nejnovější studie ale prokázaly, že onemocnění nemá s kojením žádnou souvislost, tento název se proto v současnosti už moc nepoužívá. Objevuje se většinou první měsíc po porodu a může být pro matku i dítě velmi nebezpečná.

Nejnáchylnější skupinou ke vzniku poporodní psychózy jsou starší matky, které své první dítě přivedly na svět až po 35. roce. Riziko se zvyšuje také v případě, že žena už v minulosti trpěla nějakým duševním onemocněním.

A jestliže se u matky depresivní stavy objevily i po předchozím porodu, je třeba počítat s vyšší pravděpodobností, že se tento stav bude opakovat. Rodina by tak měla být připravená při prvních náznacích poporodní psychózy vyhledat lékařskou pomoc.

Jak vzniku poporodní deprese předcházet?

V první řadě je důležité snažit se zůstat v klidu a nestresovat se kvůli maličkostem. Nestihla jste vyžehlit? V kuchyni na vás čeká neumyté nádobí? No a co! Není potřeba mít za každou cenu dokonale uklizený byt. Smiřte se s tím, že s dítětem vždycky přichází chaos a menší nepořádek, tak to prostě je. Místo toho relaxujte, protože vaše miminko rozhodně víc ocení odpočinutou maminku, než uklizený byt.

S tím souvisí i druhé pravidlo, a sice dostatek spánku. Asi každá matka už slyšela o radě typu „Když miminko usne, jdi si taky lehnout.“ A světe div se, ono to opravdu funguje. Každá půlhodinka spánku je totiž skutečně znát a uvidíte, že po nasazení tohoto režimu budete mnohem odpočatější.

Pokud ani tato preventivní opatření nezaberou a vy budete mít pocit, že zápolíte s poporodní depresí, nepodceňujte závažnost situace a vyhledejte pomoc. V první řadě by to měl být hlavně partner, se kterým vše proberete a který by vás v případě nutnosti doprovodil k lékaři.

Jestliže se u vás poporodní deprese objeví, je důležité si uvědomit, že vy za to nemůžete. Neznamená to, že byste byla špatná matka. Berte to jako nemoc, se kterou je potřeba zajít k lékaři, ale která odezní a vše bude zase v pořádku.

Iva Menšíková, www.motherclub.cz