Častým postrachem mnoha žen (i mužů) jsou strie. Tyto pajizévky vznikají popraskáním elastických vláken v kůži. Nejdříve mají červenou až fialovou barvu. Starší strie jsou bělavé, až stříbrně lesklé. Vznikají často po rychlém objemovém přírůstku, např. v těhotenství či při obezitě. Někteří lidé mohou mít k jejich vzniku genetickou predispozici, zde strie vznikají bohužel spontánně.  Více než 80 % žen se pak potýká s výskytem strií v těhotenství (hlavně v období 7. a 8. měsíce). Ty se nejčastěji vyskytují na břiše, stehnech, hýždích, prsou, ale i zádech.

Výjimkou ale nejsou ani u dětí, které vyrostly příliš rychle. Již viditelné strie nikdy stoprocentně nezmizí, ale pomocí metod estetické dermatologie včetně laserové terapie můžeme jejich vhled efektivně zmírnit. A co můžeme určitě, je snažit se jim v rámci prevence předejít.

Prevence je základ

Proti striím je nejdůležitější bojovníkem prevence! Dodržujte proto pravidelný pitný režim a v rizikových oblastech si kůži často promazávejte, doporučují se přípravky s vitamínem E, kyselinou hyaluronovou, Aloe Vera či ricinový olej. Důležité je krémy nanášet masážními pohyby. Babské rady také často tvrdí, že zabírá i vepřové sádlo, to pokožku dobře promastí. Používejte ale zásadně takové, které neobsahuje sůl. Nejlepší je kosmetické sádlo ve formě mastí, například s přídavkem měsíčku. Preventivně proti striím působí i zinek, který byste si měli zařadit do svého jídelníčku. Vyskytuje se například v mořských plodech, ořechách a luštěninách.

Strie trápí i při hubnutí a sportování

Strie se objevují také u lidí, kteří často podstupují radikální diety, protože ty sebou často přináší jojo efekt. Kdy lidé střídavě hubnou a přibírají a je velmi pravděpodobné, že se strie po rychlém nabrání váhy objeví také. Důležité je ztrácet na váze postupně a ideálně pod odborným dohledem. To samé platí, i pokud naopak chcete na váze přibrat. S tím mají problém především lidé, kteří chtějí rychle získat svalovou hmotu a intenzivně cvičí s velkou zátěží.  Navštěvujete-li posilovnu, zvyšujte zátěž postupně, začínejte spíše s lehčí zátěží a vždy se dobře poraďte s trenérem. Po cvičení si kůži promasírujte mastným krémem.

Samotné odstranění strií je relativně problematické. Existují však metody, které mohou vzhled významně zlepšit. Jednou z nejlepších je radiofrekvence nebo mikrojehličková radiofrekvence.

Podívejte se na videonávod, jak si doma připravit krém proti striím: