Klíčení semen je oblíbenou činností nejen u dětí. Pozorovat zblízka zázrak, kdy ze semínka vyrazí klíček a každý den se zvětšuje, je fascinující i pro dospělé. Pamatujete na dětství, kdy jste ve školce na vatu dávali klíčit řeřichu nebo čočku? Možná jste tehdy ani netušili, že klíčky jsou velmi zdravé a dají se konzumovat již v této formě.

Naklíčená semena jsou zdraví prospěšná věc. Už po několika hodinách klíčení se obsah vitamínů a ostatních prospěšných látek zvyšuje o několik desítek procent. Když sníte lžíci naklíčených semínek ředkvičky, je to, jako byste snědli 30 zralých ředkviček!

Naklíčená semena obsahují množství vitamínů, minerálů, enzymů, mastných kyselin, chlorofylu, antioxidantů a bílkovin, a to ve snadno stravitelné formě. Jsou důležitým zdrojem bílkovin pro vegany a vegetariány. Pomáhají vychytávat škodlivé volné radikály, usnadňují metabolické funkce a jsou také zdrojem vitamínu B 12, zvyšují odolnost organismu, imunitu. Některá obsahují i fytoestrogeny, které pomáhají v menopauze upravovat náladu, zmírňují typické návaly a snižují možnost vzniku osteoporózy.

Klíčky a děti

Klíčky zařazujte na dětský jídelníček postupně, nejdříve však od 2. roku života dítěte. Je dobré mít po ruce mísu ovoce a zeleniny a klíčky do nich zamíchat. Pozor na nadměrný přísun vlákniny. Přemíra může vyvolat trávicí problémy a živiny by se nestačily vstřebat. Je nutné respektovat doporučenou denní dávku. Vždy je lepší poradit se s odborníkem, nejlépe na progresivní celostní medicinu.

A která semena lze klíčit?

Všechna. Ale pozor. Sóju, hrách a fazole (kromě munga) musíme krátce povařit (2–6 minut podle velikosti fazolí). Obsahují totiž jedovaté látky. Jinak si ale nemusíme dělat starosti.

Semena nejdříve namočíme na několik hodin do vody (8–12 hodin), poté vodu slijeme a 2–4x denně proplachujeme, než naklíčí. Pak je můžeme konzumovat buď syrové, nebo je přidáváme do polévek, k masu atd. Na klíčení můžeme používat speciální klíčící nádoby nebo nechat semena namočená ve sklenici a pak je po slití přesypat do pet lahve s několika otvory na dně, aby všechna voda při proplachováni vždy úplně vytekla, nebo na sítku. Semena klíčí různě dlouhou dobu, většinou dva až čtyři dny. Po naklíčení můžeme semena uchovávat několik dní v lednici.

Na klíčení se hodí:

  • bazalka (je protizánětlivá),
  • brokolice (má protirakovinné účinky),
  • černá ředkev (údajně afrodiziakum pro ženy),
  • červené zelí,
  • chia semínka,
  • čočka (zlepšuje imunitu),
  • jetel (má fytoestrogeny),
  • khorasan kamut,
  • mizuna,
  • pískavice (snižuje bolesti při menstruaci),
  • pšenice,
  • ředkev,
  • řeřicha,
  • rukola,
  • vojtěška (říká se jí alfalfa – obsahuje chlorofyl a hořčík a zabraňuje stárnutí),
  • fazole mungo,
  • cizrna,
  • proso,
  • mandle,
  • slunečnicová semínka,
  • dýňová semínka atd.

Zdroj: https://svethomeopatie.cz/cs/